FREDAG – VECKANS BÄSTA DAG

Fredag ​​är en mycket viktig dag för muslimer. Det är mer betydelsefullt och mer fördelaktigt än någon annan veckodag. Det är dagen muslimer samlas för att be i församlingen. Direkt före bönen lyssnar de på en föreläsning som syftar till att ge dem värdefull kunskap om Gud och islams religion. Det är en välsignad dag som har utsetts som sådan av Gud, den Allsmäktige; ingen annan veckodag delar sina dygder.

En troendes hela liv är ett tillbedjan; även firandet hålls som tillbedjan. Det finns ingen speciell plats eller speciell tid att tillbe Gud, men det finns stunder, dagar eller tider som Gud har gjort mer överlägsen; Fredag ​​är en av dessa tider.

Utifrån profeten Muhammeds traditioner, må Guds barmhärtighet och välsignelser vara över honom, lär vi oss att “Den bästa dagen i Guds ögon är fredagen, församlingsdagen”. [1] Kongregationsböner (obligatoriska för män) är en av de mest betonade skyldigheterna i islam. Det är en tid då muslimer samlas för att tillbe en Gud och hitta styrka och tröst genom att stå axel mot axel och bekräfta sin tro och hängivenhet för honom.

”O ni som tror! När kallelsen till bön förkunnas på fredag, skynda dig uppriktigt till minnet av Gud och lämna affärer. Det är bäst för dig om du bara visste. ” (Koranen 62: 9)

I många övervägande muslimska länder är fredagen en veckosemester, ibland i kombination med antingen torsdag eller lördag. Det finns dock ingen obligatorisk stängning av företag utom under församlingens bön. I västländerna försöker många muslimer ta sin lunchpaus under tiden för bön, vanligtvis mycket tidigt på eftermiddagen.

Profeten Muhammad berättade för sina anhängare att ”De fem dagliga bönerna, och från en fredagsbön till nästa, fungerar som en försoning för alla synder som har begåtts mellan dem, förutsatt att man inte gör någon större synd.” [2]

Det är viktigt att en muslim inte försummar fredagsbönen på grund av arbete, studier eller andra världsliga frågor. Troende bör prioritera att delta i denna bön eftersom att ignorera den tre gånger i rad, utan giltig anledning, kommer att få en troende att avvika från den raka vägen.

Även om det bara är män som är skyldiga att delta i fredagsförsamlingsbönen, finns det också många rekommenderade handlingar som kan utföras av män, kvinnor eller barn under denna dag. Dessa handlingar inkluderar, bada och bära rena kläder, säga många bön till Gud, skicka välsignelser över profeten Muhammad och läsa kapitel 18 i Koranen, som har titeln ”Grottan”.

Profeten Muhammad, må Guds barmhärtighet och välsignelser vara över honom, sade: ”Det finns ingen dag mer dygdig än fredag. I det finns en timme då ingen kommer att be till Gud förutom att Gud kommer att höra hans bön ”. [3]

“Fredagen består av tolv timmar, varav en är den timme där böner beviljas för troende. Denna timme söks under den sista timmen efter Asr (den tredje bönen på dagen). [4]”

“Den som reciterar” Grottan “på fredag, Gud kommer att ge honom ett ljus till nästa fredag.” [5]

“Den bästa dagen då solen stiger är fredag. Det är dagen Adam skapades. Det är dagen då Adam gick in i de himmelska trädgårdarna, dagen då han utvisades från den och också dagen han dog. Fredag ​​är dagen på vilken uppståndelsens dag kommer att äga rum. ”[6]

Fredag ​​är också den dag då en av de största verserna i Koranen avslöjades.

“I dag har jag fullkomnat din religion åt dig, fullbordat min favor över dig och har valt islam som din religion.” (Koranen 5: 3)

En berättelse från den andra kalifens Omars liv illustrerar fredagens betydelse. En lärd person bland judarna sa till Omar Ibn Al Khattab ”I Koranen läste ni en viss vers; om den versen hade avslöjats för oss skulle vi fira den dagen varje år. ” Omar frågade: “Vilken vers är det?” Mannen svarade: ”I dag har jag fullkomnat din religion åt dig”. Omar sa sedan, ”Sannerligen minns jag dagen och platsen där denna vers avslöjades. Det var redan en dubbel fest för oss. För det första var det fredag ​​- en dag för Eid (firande) för alla muslimer och för det andra var det Arafats dag – Hajjs viktigaste dag. ” Omar uppgav vidare att denna vers avslöjades efter Asr (eftermiddagsbön) medan profeten Muhammad satt på sin kamel.

Fredag ​​är en speciell dag; församlingsbönen som utförs denna dag har särskild betydelse i en muslimsk liv. Detta noteras väl och diskuteras av islamiska forskare både tidigare och nu. Trettonde århundradets islamistiska forskare Ibn Taymiyyah sa: ”Den mest utmärkta dagen i veckan är fredag ​​enligt forskarnas samförstånd” [7] och hans student Ibnul-Qayyim nämner 32 fredags speciella egenskaper i sin bok Zad Al-Ma’ad. Profeten Muhammad sa ”Sannerligen, detta är Eid-dagen (festdagen) som Gud har föreskrivit för muslimerna” [8]. Troende skulle vara kloka att dra nytta av de välsignelser som Gud skickar ner till sina slavar på fredagen. Detta är en församlingsdag, en festdag och en dag med kontemplation och bön.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *